10.4 C
London
Saturday, June 15, 2024

USA. Fox News reached a settlement. He must pay for spreading lies about electoral fraud

Must read

- Advertisement -


The American television station Fox News has reached a settlement with the manufacturer of voting machines, Dominion Voting Systems, in a defamation case against that company, the lawyer of the suing party said. The station is to pay $787.5 million in connection with the reproduction of lies about Dominion about the alleged 2020 election rigging.

In a lawsuit, Dominion Voting Systems, a company that produces voting machines, is seeking $1.6 billion in damages for Fox News allowing conspiracy theories, including lawyers, to be broadcast on its air. Donald Trump – Rudy Giuliani and Sidney Powell. They accused the company of participating in a wide-ranging conspiracy involving “communists from VenezuelaCuba and China” and concerning Trump’s loss of the 2020 presidential election.

The settlement was announced just before the start of the long-awaited first court hearing in Wilmington, Delaware. The settlement stipulates that the station will pay out $787.5 million in connection with the reproduction of lies about Dominion.

Fox News headquarters in New York City JUSTIN LANE/PAPEPA

- Advertisement -

Dominion lawyer Justin Nelson stated that “truth matters, lies have consequences.” “More than two years ago, a storm of lies swept Dominion and election officials across America into an alternate world of conspiracy theories, causing severe damage to Dominion and the country,” he said during a press conference. The details of the settlement are not known, and lawyers for the company declined to say whether Fox News would apologize publicly or whether the station had committed to internal reforms.

“We recognize the court’s ruling that certain claims about Dominion were false. The settlement reflects Fox’s continued commitment to the highest standards of journalism,” the station said in a statement.

Reuters notes that the settlement will allow Fox to avoid the “danger” of subpoenaing and questioning some of its top figures, including Fox Corporation owner, media mogul Rupert Murdoch, Fox News CEO Suzanne Scott, but also the station’s top stars – Tucker Carlson, Sean Hannity and Jeanine Pirro.

The decision to reach a settlement was preceded by a court ruling last month that ruled that Fox could not invoke in its defense a constitutionally guaranteed USA the right to freedom of speech.

Lies about the election on Fox News

The case is attracting huge media attention across the country. As a result of the lawsuit, the right-wing TV was forced to reveal internal conversations and emails of the channel’s top figures, including Murdoch and top columnists. The news showed that both journalists and Murdoch knew that conspiracy theories about electoral fraud promoted, among others, by by Rudy Giuliani were fake and they made fun of them. Still, they allowed Giuliani and others to make them on air without correction from the hosts.

Tucker Carlson with Donald Trump and Republican Marjorie Taylor GreenePAP/EPA

Among other leaked messages, Carlson, known for his fondness for Donald Trump, the host of the station’s most popular show, stated that he “passionately hates” the former president, adding that “everyone has to pretend” and glorify the achievements of his presidency “because admitting what a disaster it was is too hard to swallow.”

In addition to Fox News, Dominion sued for defamation of other right-wing television networks – Newsmax and One America Network – spreading conspiracy theories about the election. She has claimed over a billion dollars in damages against all of them.

This is not the end of Fox News’ problems

Although Fox has ended its dispute with Dominion, television is still facing a similar lawsuit brought by another company that produces voting machines. Smartmatic is seeking $2.7 billion in damages from the station for spreading lies about election rigging.

Also, in March this year, Fox News producer Abby Grossberg filed two lawsuits against the company. In them, she accused the station of creating a hostile and discriminatory work environment and forcing her to tell untruths about the Dominion case. She was released after the charges were filed.

Reuters, PAP, New York Times

Main photo source: JUSTIN LANE/PAP/EPA



Source link

More articles

- Advertisement -

Latest article